Shockwave

Shockwave Therapie (ESWT)

Extracorporeal Shock Wave Therapie (ESWT of SW) is een moderne opkomende therapievorm. SW werd in de de jaren 80 toegepast bij de vergruizing van nierstenen (lithotripsy). Echte Shockwave maakt gebruik van schokgolven en dat is bij de apparatuur van EMS Swiss Dolorclast, zoals wij die gebruiken mogelijk, met zelfs een FDA approval. De meeste op de markt beschikbare apparatuur valt echter onder de categorie “drukgolftherapie” en is geen echte shockwave. Shockwaves worden ofwel ballistisch (radiaal) of piëzoelectrisch (focussed) opgewekt en via een behandelkop (applicator) gericht afgegeven aan de aangedane plek. Het zijn zeer kortdurende pulsen met relatief veel energie. Onder invloed van die energie is er sprake van verschillende herstel stimulerende processen. Sommige processen veroorzaken een milde ontstekingsreactie met pijndemping en een verbetering van het herstel van het weefsel.

Het werkingsmechanisme achter SW is nog niet volledig duidelijk. In tal van wetenschappelijke studies (PEDRO en PubMed)worden desondanks goede resultaten (50% tot 80%)gemeld van SW op pijn in rust , bij activiteiten en bij sport. Het is veilig, non-invasief en kent nauwelijks bijwerkingen. SW is daardoor in te zetten bij chronische peesklachten zoals hielspoor, achillespeesklachten, jumpers knee, schouderklachten of tennisarmklachten. Ook bij shin splints (MTSS), vormen van verkalking of peesontstekingen worden goede resultaten beschreven. De laatste jaren wordt SW ook ingezet bij acute sportblessures.

Shockwave is vrijwel zonder risico’s hoewel de behandeling door de hoge energie wel gevoelig is. De behandeling begint met het markeren van de pijnlijke plek, het aanbrengen van de gel en de behandeling zelf. Dit zijn meestal 2000 pulsen die ongeveer 5 a 6 minuten duren.

In onze praktijk wordt SW ingezet nadat vooraf onderzoek gedaan is naar de klachten, zo nodig wordt er eerst een echo gemaakt van de klacht. SW wordt in onze praktijk gezien als een onderdeel van de fysiotherapeutische behandeling zodat er geen aanvullende kosten in rekening worden gebracht. Naast de SW wordt vaak een flankerend fysiotherapie beleid (rekoefeningen, krachtoefeningen) uitgevoerd.

André Stroet is NVMST en ISMST lid en gecertificeerd (Milaan, Salzburg, San Sebastian, Praag), erkend ATRAD certificaat (radiale shockwave)(Berlijn en Zürich) en diverse Swiss Dolorclast Academy certificaten (Zürich, Salzburg, Milaan, Houten, München) en een Master certificaat (Londen). in 2016 is hij afgestudeerd als Master of Science (MSc) met een case report dat gewijd was aan de behandeling van een Jumpersknee met SW. Hij is daarmee de enige shockwave therapeut in Nederland met deze kwalificaties. Reden voor EMS (de uitvinder van SW)  in Zwitserland om hem als praktijkdocent in te zetten bij certificeringscursussen. Ook maakt hij deel uit van het Laser en radiale Systeem team rondom Prof. C. Schmitz.

Voor uitgebreide informatie over shockwavetherapie verwijzen wij u naar
www.shockwave-oost.org